بیوپسی ریه یا بافت برداری ریه چگونه انجام می شود؟

بیوپسی ریه چیست؟ برای بررسی کردن بافت‌ های ریه اقدام به برداشت نمونه از ریه می‌ کنند که به این نمونه برداری از ریه بیوپسی می ‌گویند. پزشکان اگر با استفاده از روش‌ های تشخیصی دیگه، مشکوک به وجود توده‌ های سرطانی در ریه فرد شوند برای بررسی بیشتر و نمونه برداری از آن توده‌ […]

بیوپسی یا بافت برداری ریه چگونه انجام می شود؟

بیوپسی ریه چیست؟

پزشکان اگر با استفاده از روش‌ های تشخیصی دیگه، مشکوک به وجود توده‌ های سرطانی در ریه فرد شوند برای بررسی بیشتر و نمونه برداری از آن توده‌ ها انجام بیوپسی را تجویز می‌ کنند.

این کار را از طریق سوزن مخصوص بیوپسی و یا هنگام جراحی کردن انجام می دهند.

روش‌ های انجام بیوپسی ریه

بیوپسی از طریق برونکوسکوپی

یکی از روش‌های انجام بیوپسی استفاده از روش برونکوسکوپی است.

که در آن لوله باریک را از طریق دهان و یا بینی وارد ریه کرده که همراه با دوربین و نور می باشد.

زمانی که از طریق این لوله انعطاف پذیر قسمت مورد نظر از ریه رسیدند ابزارهای مخصوصی را از طریق لوله وارد ریه کرده.

سپس اقدام به برداشتن قسمتی از بافت ریه می ‌کنند.

در صورت وجود توموری در داخل ریه می ‌توان با استفاده از این روش لیزری را وارد ریه کرد و تومور را کوچک نمود.

استفاده از روش توراکوسکوپی

با استفاده از این روش عارضه‌ های موجود در بیرون از ریه را مورد ارزیابی قرار می ‌دهند.

توراکوسکوپی از طریق بیهوشی کامل بیمار صورت می‌ گیرد.

ابتدا پزشک از طریق لوله ‌ی وارد شده در ریه و حلق، اقدامات لازم برای تنفس بیمار، فشار خون او، میزان ضربان قلب موجود و سطح اکسیژن را انجام داده.

سپس برش کوچکی در ناحیه قفسه سینه ایجاد کرده و با ابزارهای کوچکی اقدام به برداشتن نمونه ‌ای از بافت مورد نظر می‌ کنند.

انجام دادن بیوپسی از طریق سوزن

چنان چه پزشک نتواند با استفاده از برونکوسکوپی اقدام به برداشتن قسمتی از بافت ریه کند و داخل ریه فرد را بررسی کند از بیوپسی سوزنی استفاده می‌ کند.

برای انجام دادن بیوپسی سوزنی پزشک سوزنی را از طریق قفسه سینه وارد ریه فرد کرده و به وسیله آن نمونه را خارج می ‌کند.

این روش با هوشیاری بیمار انجام می‌شود فقط قسمتی که سوزن را وارد ریه می ‌کنند بی‌حس می‌شود.

انجام بیوپسی باز

آخرین راه جهت برداشتن نمونه از بافت‌ های ریه استفاده از بیوپسی باز است.

زمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که با استفاده از روش ‌های دیگر نتوانند نمونه را خارج کنند.

مطالعه بیشتر:  آرتروز زانو

این روش تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود از طریق برش‌ های بزرگ انجام می‌شود به آن بیوپسی باز می گویند.

دلایل انجام بیوپسی از ریه

برای بررسی موارد زیر انجام بیوپسی از ریه را تجویز می‌ کنند:

• چنانچه در عکس ریه و قفسه سینه توده غیر طبیعی را مشاهده کنند.
  • چنانچه فرد دارای عفونت ریوی و یا بیماری های ریوی باشد و برای تشخیص علت آن ها این راه را تجویز می‌ کنند.
  • چنانچه در ریه مایعی مشاهده شود برای بررسی علت آن انجام بیوپسی ریه را تجویز می‌ کنند.
  • برای بررسی خوش خیم بودن و یا بدخیم بودن توده موجود در ریه و مشخص شدن مرحله ی آن انجام بیوپسی تجویز می ‌گردد.
  • برای بررسی کردن مشکلات ریوی چون فیبروز ریه و همچنین سارکوئیدوز بیوپسی انجام می‌شود.
  • جهت بررسی کردن مشکل پنومونی از بیوپسی ریه استفاده می‌ کنند.

انجام دادن بیوپسی ریه برای اینکه بتوانند بیماری‌ های ریه و علت آن را تشخیص دهند بسیار مهم است.

با استفاده از آن می‌ توانند روش درمانی مفید برای درمان را انتخاب کنند.

آمادگی ‌های لازم پیش از انجام بیوپسی ریه

• پیش از انجام دادن بیوپسی، پزشک شما را کاملاً تحت معاینه قرار می‌ دهد تا از ایمن بودن استفاده از این روش مطمئن گردد.
  • چنانچه به داروی خاصی حساسیت دارید و یا به مواد مورد استفاده برای بیوپسی حساس هستید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • پیش از انجام دادن بیوپسی داروهای مربوط به لخته شدن خون را استفاده نکنید.
  • ۸ ساعت قبل از انجام بیوپسی باید ناشتا باشید.
  • در صورت باردار بودن و یا مشکوک به بارداری حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • باید پزشک خود را در جریان هر دارویی که مصرف می‌ کنید قرار دهید.
  • قبل از انجام دادن بیوپسی باید از نداشتن اختلال خونریزی مطمئن شوید.
  • پیش از انجام دادن آزمایشاتی که پزشک تجویز کرده باید یک سری از داروهای خود را قطع کنید و حتماً در مورد آنها اطلاع پیدا کنید.
  • شخصی را همراه خود به بیمارستان ببرید تا شما را همراهی کند.

انجام بیوپسی ریه

ممکن است بیوپسی ریه را به صورت سرپایی انجام بدهند و بیمار در همان روز مرخص شده و به منزل خود بازگردد.

ولی در بعضی از مواقع نیز بیمار باید در بیمارستان بستری باشد و چند روز تحت نظر قرار گیرد.

مطالعه بیشتر:  تست تشخیصی آمنیوسنتز در دوران بارداری

روش انجام بیوپسی متفاوت است و با توجه به شرایط بیمار و آنچه که پزشک تصمیم می‌ گیرد انجام می‌شود.

برای بیوپسی ریه به روش سوزنی پزشک مورد نظر به طریق زیر عمل می ‌کند:

• بیمار باید تمام لباس بیمارستان پوشیده و تمام جواهرات و وسایل خود را باز کرده و به همراه خود تحویل دهد.
  • سپس روی تخت آزمایش قرار می ‌گیرد.
  • خط داخل وریدی را در بازوی فرد و یا دست وی قرار می دهند.
  • پزشک مورد نظر بیمار را در موقعیتی قرار می ‌دهد که بتواند نمونه را بهتر از ریه بیمار خارج نماید.
  • با توجه به اشعه ایکس و همچنین سی تی اسکن محل انجام بیوپسی را در روی پوست بیمار تعیین می‌ کنند.
  • قسمتی از پوست که بیوپسی می ‌خواهد انجام شود را با مواد ضدعفونی کننده تمیز می کنند.
  • در محل مورد نظر از بی‌حسی موضعی استفاده می‌ کنند.
  • بیمار باید سعی در حرکت نکردن و حبس نفس خود کند و سرفه نکند.
  • برش خیلی کوچکی را در محل بیوپسی انجام داده و از طریق سوزن به قسمت مشخص شده ی ریه می رسد‌.
  • با وارد شدن سوزن بیمار احساس فشار و یا درد خفیفی را تجربه می‌ کند.
  • بعد از اینکه بیوپسی انجام شد و بافت مورد نظر توسط سوزن برداشته شد پزشک سوزن را خارج نموده و برای دقایقی محل سوزن را فشار می ‌دهد تا دچار خونریزی نشود.
  • اگر لازم باشد دهانه زخم را با بخیه و یا با استفاده از نوارهای چسبی می بندند و روی زخم را بانداژ می کنند.
  • و در آخر نمونه خارج شده را با آزمایشگاه جهت آزمایش و بررسی ارسال می‌ کنند.

عوارض بیوپسی ریه

بیوپسی ریه نیز مثل هر عمل جراحی دیگری یک سری عارضه را با خود به همراه دارد که عبارت هستند از:

• احتمال ابتلای فرد به پنومونی وجود دارد.
  • امکان ایجاد عفونت در محل زخم وجود دارد.
  • امکان خونریزی برای بیمار وجود دارد.
  • ممکن است که بیمار دچار درد قفسه سینه شود.
  • ممکن است بیمار سرفه های خونی را داشته باشد.
  • امکان نفس تنگی برای بیمار وجود دارد.
  • ممکن است محل زخم دچار تورم و قرمزی شود.
  • ممکن است از محل زخم خونابه‌هایی خارج شود.
  • ممکن است که بین ریه و دیواره ی موجود در داخل قفسه سینه مایع جمع گردد که به آن افیوژن پلور می گویند.
  • ممکن است که بین ریه و دیواره موجود در داخل قفسه سینه هوا جمع شود که به آن پنوموتوراکس می گویند.
  • ممکن است که فرد با مشکلات ناشی از بیهوشی مواجه شود.
مطالعه بیشتر:  بیوپسی مغز استخوان

بهبودی بیمار بعد از انجام بیوپسی ریه

خوب شدن بیمار بعد از انجام این عمل بستگی به نوع بیماری که فرد دارد، روش بیوپسی انجام شده و همچنین وضعیت عمومی بدن بیمار دارد.

به طور کلی بهبودی بیمار به عوامل زیر بستگی دارد:

• بستگی به میزان درد بیمار دارد زیرا بعد از انجام بیوپسی بیمار دردی را در ناحیه قفسه سینه و ریه ی خود احساس می ‌کند که از طریق مواردی که پزشک برای بیمار تجویز می‌ کند تحت کنترل قرار می ‌گیرد.
  • بستگی به عفونت رخ داده در بیمار دارد. معمولاً پزشکان برای اینکه خطر عفونت در بیمار کمتر شود برای وی آنتی بیوتیک تجویز می‌ کنند و بهتر است که بیمار دستورات لازم برای مراقبت بعد از عمل را به طور کامل رعایت کند.
  • بهبودی بیمار بستگی به میزان خونریزی بیمار بعد از عمل دارد.
  • انجام دادن بیوپسی امکان دارد که باعث ایجاد خونریزی برای بیمار شود و در صورت شدید بودن بیمار حتماً باید به پزشک خود مراجعه کند و در این شرایط باید عملکرد تنفسی مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • بستگی به وجود نقص التهابی در بیمار دارد.
  • گاهی اوقات انجام دادن بیوپسی باعث ایجاد التهاب در ریه شده که با سرفه، نفس تنگی و تب همراه است.
  • در صورتی که این علائم در بیمار وجود داشت باید حتماً به پزشک مراجعه کند تا تحت بررسی قرار گیرد.

موارد ذکر شده در نتیجه ی بیوپسی ریه

نتیجه مشخص شده از بیوپسی شامل گزینه های زیر است:

• نوع بیماری را مشخص می‌ کند مثلاً مشخص می ‌کند که آیا بیمار به سرطان ریه مبتلا است و یا عفونت ریه دارد.
  • در صورت سرطانی بودن مرحله بیماری را مشخص می ‌کند.
  • برای مشخص کردن درمان مناسب بررسی نمونه صورت می ‌گیرد.
  • تاثیر درمان را با توجه به درمان ‌های قبلی مشخص می‌ کند.
  • مشخص می‌ کند که آیا توانایی انجام عمل جراحی برای بیمار وجود دارد یا خیر.
  • خوش خیم و یا بدخیم بودن بافت و یا توده را مشخص می ‌کند.
  • اطلاعات کاملی از نشانه‌ های بیماری ریوی را نشان می‌ دهد.

1. شما باید بین 6 تا 12 ساعت قبل از نمونه برداری ریه ناشتا باشید. دستورعمل های پزشک در مورد عدم مصرف دارو های ضد انعقادی و غیراستروئیدی را انجام دهید.

1. توراکوسکوپی، بیوپسی سوزنی از ریه، برونکوسکوپی

1. عفونت های باکتریایی، ویروسی یا قارچی ریه، سرطان ریه و ذات الریه.