بیوپسی پروستات درد دارد؟

بیوپسی پروستات نوعی آزمایش نمونه برداری است که از طریق آن قسمتی از بافت پروستات را خارج کرده. در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می ‌دهند تا چنانچه سلول‌ های غیر طبیعی را مشاهده کنند. خوش خیم و یا بدخیم بودن سلول‌ های غیر طبیعی از طریق انجام بیوپسی مشخص می گردد. تا بتوان با […]

بیوپسی پروستات درد دارد؟

بیوپسی پروستات

نوعی آزمایش نمونه برداری است که از طریق آن قسمتی از بافت پروستات را خارج کرده.

خوش خیم و یا بدخیم بودن سلول‌ های غیر طبیعی از طریق انجام بیوپسی مشخص می گردد.

تا بتوان با توجه به نتایج حاصل شده بهترین روش درمان را برای فرد بیمار به کار بگیرند.

عملکرد بیوپسی پروستات به این گونه است که با به کارگیری سوزن مخصوص و ورود آن از طریق رکتوم و یا مجرای ادراری فرد و یا از طریق کیسه بیضه و ناحیه ی تتانوس نمونه ی مورد نیاز را بر داشته و مورد آزمایش قرار می ‌دهند.

از طریق انجام دادن بیوپسی پروستات ماهیت توده مورد نظر مشخص می‌شود.

درد ناشی از بیوپسی پروستات

از جمله عوارضی که انجام بیوپسی پروستات با خود به همراه دارد داشتن درد بعد از انجام بیوپسی است‌.

بعضی از بیماران بعد از انجام دادن بیوپسی به روش TRUS در قسمت مقعد خود دردی را متحمل می‌شوند.

یک سری از بیماران نیز هستند که در قسمت زیر شکم خود و یا در قسمت زیر آلت تناسلی درد خفیفی دارند.

این درد تا چند روز بعد از انجام دادن بیوپسی ممکن است که با آنها همراه باشد.

در محلی که بیوپسی را انجام می ‌دهند ممکن است که فرد دچار سوزش و درد باشد.

البته داشتن احساس درد در افراد درجه متفاوت دارد و ممکن است که بعضی از افراد میزان دردی که تحمل می‌ کنند بسیار بالا باشد.

ولی بعضی از افراد فقط درد خفیفی را احساس کنند.

پزشک مورد نظر برای کم شدن میزان درد به بیمار داروی مسکن از جمله داروی پاراستامول را تجویز می کند.

چنان چه با گذشت چند روز، درد مورد نظر برطرف نگردد فرد باید حتما به پزشک مراجعه کند تا علت بررسی گردد.

مطالعه بیشتر:  آرتروز زانو

عفونت و درد بعد از بیوپسی

گاهی اوقات بعد از انجام دادن بیوپسی TRUS ممکن است فرد مبتلا به عفونت گردد.

از این رو پزشک برای اینکه از عفونت مورد نظر پیشگیری کند برای فرد آنتی بیوتیک تجویز می ‌کند.

ولی در مواقع بروز عفونت علائم زیر برای فرد ظاهر می ‌گردد:

• ایجاد درد در هنگام ادرار کردن فرد
  • ایجاد درد در قسمت زیر ناف و ناحیه تحتانی شکم فرد
  • داشتن احساس ادرار زیاد از حد

که در صورت وجود این حس درد و مشکل در ادرار فرد باید حتماً به پزشک خود مراجعه کند و علت را تحت بررسی قرار دهد.

پس از انجام دادن بیوپسی پروستات چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چنانچه فرد خونریزی شدیدی داشته باشد و این خونریزی برای دو الی سه روز ادامه داشته باشد فرد باید حتماً برای بررسی علت آن به پزشک خود مراجعه کند.

چنانچه درد ناشی از انجام پروستات زیاد شده باشد و دیگر قابل تحمل نباشد و بعد از چند روز آرام نشود باید حتماً برای بررسی به پزشک خود مراجعه کند‌.

در صورتی که فرد تب کرده باشد نشانه‌ ای از وجود عفونت است و برای آن باید حتماً به پزشک مراجعه کرد.

اگر فرد در ادرار خود به مشکل مواجه شده باشد و برای مدت زمان ۸ ساعته نتواند ادرار کند و یا برای چند روز در ادرار خود خون مشاهده کند باید حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد.

مزایای استفاده از بیوپسی پروستات

• با انجام دادن بیوپسی پروستات می‌ توان مشخص کرد که تومور مورد نظر در چه مرحله‌ ای قرار دارد و تا چه حد پیشرفت کرده است.
  • از طریق استفاده از بیوپسی پروستات می ‌توانیم نوع تومور مورد نظر را از لحاظ خوش خیم بودن و یا بدخیم بودن مشخص کنیم.
  • با انجام دادن بیوپسی پروستات پزشک مورد نظر می‌ تواند بهترین روش درمانی که می ‌تواند برای درمان بیمار خود استفاده کند را مشخص کند.
  • از طریق انجام بیوپسی می‌ توان مشخص کرد که آیا تومور بسیار گسترش یافته است یا خیر.
  • در صورت گسترش نیافتن از انتقال آن به دیگر نقاط بدن جلوگیری کرد.
مطالعه بیشتر:  درمان واریس پا

چه زمانی پزشک انجام بیوپسی را تجویز می‌کند؟

روش بیوپسی نوعی روش تشخیصی برای بررسی سرطان می باشد.

در صورتی که پزشک موارد زیر را در بیمار خود مشاهده کند انجام بیوپسی پروستات را برای او تجویز می‌ کند:

• چنانچه از طریق انجام آزمایش آنتی ژن اختصاصی، PSA بیشتر از میزان حد طبیعی باشد.
  • اگر پزشک در هنگام انجام دادن معاینه از طریق مقعد توده غیر طبیعی را حس کند این آزمایش را برای بررسی بیشتر تجویز می ‌کند.
  • اگر بیمار قبلاً نمونه برداری را انجام داده باشد و نتیجه آن طبیعی باشد ولی همچنان میزان سطح PSA او بالا باشد پزشک انجام دوباره نمونه برداری را برای او تجویز می کند.
  • اگر بیمار در دفعات قبل از طریق انجام نمونه برداری سلول‌ های غیر سرطانی برای وی مشخص گردیده باشد بیوپسی را پزشک برای بررسی دوباره تجویز می کند.

آیا انجام بیوپسی برای بیمار همراه با درد است؟

انجام نمونه برداری برای بیمار، کمی باعث ناراحتی او می‌شود و مقدار درد جزئی دارد.

معمولا پزشکان پیش از انجام دادن آن برای بیمار از مواد بی‌ حسی موضعی استفاده می ‌کنند.

آن را به ناحیه راست روده فرد تزریق می‌ کنند.

از این رو در هنگام انجام دادن نمونه برداری فرد نباید هیچ گونه دردی را حس کند.

فقط ممکن است که در هنگام وارد کردن سوزن کمی احساس سوزش و یا سوزن سوزن داشته باشد.

پیشگیری از سرطان پروستات

سرطان پروستات از جمله سرطان‌ های بسیار شایع و در میان مردان است و باید مردان از سن ۴۰ سالگی به بعد از لحاظ سرطان پروستات مرتب تحت غربالگری قرار گیرند.

مطالعه بیشتر:  مراحل انجام رادیولوژی

در صورت نیاز و تجویز پزشک آزمایشات لازم را انجام دهد تا در صورت ابتلا هر چه سریع تر تحت درمان قرار گیرد.

خطرات انجام بیوپسی پروستات

از جمله خطراتی که بیوپسی پروستات ممکن است با خود به همراه داشته باشد می ‌توان موارد زیر را بیان نمود:

• ممکن است که فرد در محل انجام بیوپسی دچار خونریزی شود.
  • خونریزی از مقعد معمولاً جزو عارضه‌ های ناشی از انجام بیوپسی است.
  • ممکن است که فرد بعد از انجام دادن بیوپسی مقداری خون در مایع منی خود مشاهده کند و مایع منی او به رنگ قرمز درآمده باشد.
  • گاهی اوقات بعد از انجام دادن بیوپسی فرد در ادرار خود خون مشاهده می کند.
  • گاهی اوقات فرد در هنگام انجام دادن بیوپسی با مشکل ادرار کردن مواجه شده و در بعضی از مواقع برای فرد از سوند استفاده می ‌کنند.
  • در مواقع خیلی کم ممکن است که انجام دادن بیوپسی پروستات همراه با عفونت برای فرد باشد.
  • بهتر است که بعد از انجام دادن آن فرد از آنتی بیوتیک استفاده کند.

نتایج حاصل از بیوپسی پروستات

چنانچه نتیجه بیوپسی پروستات منفی باشد یعنی سلول‌ های سرطانی در فرد مشاهده نشده و فرد به سرطان پروستات مبتلا نیست.

اگر نتیجه حاصل از انجام بیوپسی پروستات مثبت باشد یعنی فرد دچار سرطان پروستات شده و باید با مشخص شدن میزان پیشرفت و درجه آن، پزشک مورد نظر از روش ‌های درمانی برای فرد استفاده کند و وی را تحت درمان قرار دهد.

1. مدت زمان نمونه برداری از پروستات حدود ۱۵ دقیقه است.

1. پزشک شما توصیه می کند در 24 تا 48 ساعت بعد از نمونه برداری پروستات فقط فعالیت های سبک انجام دهید و از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

1. پس از بیوپسی ممکن است خون در ادرار، مدفوع یا منی مشاهده شود که معمولاً ظرف چند روز تا چند هفته بهبود می‌یابد.