سنگ شکنی داخل رگ کرونر

علت ایجاد سنگ در اندام های داخلی بدن یکی از مشکلاتی که ممکن است افراد در سنین مختلف با آن مواجه شوند ایجاد و تولید سنگ در اندام های حساس بدن است. سنگ کلیه یکی از شایع ترین مواردی است که افراد تجربه می کنند و قطعاً این مسئله بنا به دلایل مختلف اتفاق می […]

فهرست مطالب

سنگ شکنی داخل رگ کرونر

علت ایجاد سنگ در اندام های داخلی بدن

یکی از مشکلاتی که ممکن است افراد در سنین مختلف با آن مواجه شوند ایجاد و تولید سنگ در اندام های حساس بدن است.

سنگ کلیه یکی از شایع ترین مواردی است که افراد تجربه می کنند و قطعاً این مسئله بنا به دلایل مختلف اتفاق می افتد و البته عوارض بسیار شدید و خطرناکی را در پی دارد.

اگر بخواهیم در مورد تشکیل سنگ در اندام های خاصی از بدن مانند کلیه دقیق تر صحبت کنیم باید بدانید این سنگ ها زمانی شکل می گیرند که مواد معدنی و انواع مواد مانند کلسیم، اسید اوریک و اگزالات در ادرار به مقدار زیاد وجود داشته باشد به طوری که به تدریج کریستال هایی تشکیل میشوند که از به هم چسبیدن آنها سنگ کلیه به وجود می آید.

با این حال متخصصان معتقدند که عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی و مصرف برخی از انواع داروها و حتی سابقه خانوادگی در افراد باعث ایجاد سنگ در اندام های داخلی بدن میشود.

اما اگر بخواهیم کمی جزئی تر و دقیق تر علت ایجاد سنگ کلیه را شرح دهیم باید به عدم تعادل هورمونی در بدن اشاره کرد.

زمانی که تغییرات وسیع در میزان هورمون های داخلی اتفاق می افتد تجمع غیر طبیعی مواد معدنی در کلیه ها باعث می شود تا غده پاراتیروئید بیش از قبل فعالیت کرده و منجر به افزایش کلسیم در خون میشود.

یکی از مهمترین دلایل ایجاد سنگ های کلسیمی در بدن هستند.

عفونت هایی که در دستگاه ادراری اتفاق می افتد از دیگر علل ایجاد سنگ در کلیه خواهد بود.

عفونت ادراری باعث ایجاد نوعی سنگ خاص با نام استروویت میشود، این سنگ ها نسبتاً رشد سریعی داشته و می توانند باعث به وجود آمدن مشکلات جدی در بدن شوند.

با تمام این تفاسیر متخصصان از مهمترین علل ایجاد سنگ در بخش های مختلف بدن از جمله کلیه را عوامل ژنتیکی می دانند.

گاهی اوقات جهش در برخی از ژن ها خاص باعث میشود تا فرد نسبت به دیگران بیشتر در معرض چنین عارضه ای قرار بگیرد.

مطالعه بیشتر:  آی یو دی چیست؟ و چگونه باید آی یو دی قرار دهیم؟

همچنین مصرف برخی از انواع داروها و مکمل ها مانند ویتامین C و کلسیم از دیگر علل تشکیل سنگ در کلیه هستند.

اگر افراد در رژیم غذایی خود از مقدار بالای اگزالات استفاده کنند احتمالاً خیلی زود چنین تجربه تلخی خواهند داشت، مواد حاوی اگزالات شامل چغندر، اسفناج و برخی از انواع آجیل ها میشود.

در کنار تمامی این موارد اگر افراد سبک زندگی بی‌ تحرکی داشته باشند احتمالاً جریان خون در کلیه ها کاهش پیدا می کند و ریسک ایجاد سنگ در این محدوده افزایش خواهد یافت.

زمانی که صحبت از ایجاد سنگ در کلیه یا دیگر اندام های بدن میشود نمی توان از عوامل دیگر مثل کم آبی بدن، چاقی یا پرکاری تیروئید چشم پوشی کرد.

مصرف داروهای ضد تشنج و حتی جراحی بای پس معده و بیماری های التهابی روده همگی از مواردی هستند که شانس ایجاد سنگ در کلیه و دیگر اندام ها را افزایش می دهند.

البته در این مورد متخصصان تاکید زیادی بر کاهش مصرف غذاهای حاوی نمک، گلوکز یا پروتئین دارند.

با این حال هر عاملی که باعث جذب کلسیم بیش از حد شود شانس ایجاد سنگ در کلیه و دیگر اندام ها را افزایش خواهد داد.

علائم سنگ کلیه

علائم سنگ کلیه
علائم سنگ کلیه

سنگ کلیه از جمله موارد و آسیب هایی است که با علائم بسیار شدید همراه است، بسیاری از افراد هنگام دفع این سنگ ها درد بسیار زیادی را در پشت، شکم و پهلو احساس می کنند.

سنگ کلیه حتی اگر در حال دفع شدن هم نباشد علائمی مثل درد و سوزش هنگام ادرار کردن را به همراه دارد.

در موارد شدیدتر مشاهده میشود که رنگ ادرار قرمز، صورتی یا قهوه ای شده است که نشان دهنده مقداری خون در ادرار است.

بسیاری از کسانی که به سنگ کلیه مبتلا هستند احساس تهوع و استفراغ داشته و ادرار کدر و بدبو خواهند داشت این افراد دچار تکرر ادرار میشوند و احتمالاً تب و لرز شدیدی را تجربه خواهند کرد.

زمانی که سنگ های ریز و درشت در کلیه تشکیل میشوند افراد حالتی مانند نیاز فوری به تخلیه مثانه خواهند داشت.

مطالعه بیشتر:  آنژیوگرافی آرتروز زانو روشی نوین

از طرفی حجم ادرار به طور محسوس کمتر شده و می توان گفت که افراد حالا عمومی مساعدی نخواهند داشت.

راه های تشخیص سنگ در بدن

ایجاد سنگ در اندام های خاصی از بدن مشکلات زیادی را در پی دارد و به نوعی می توان گفت که شرایط طبیعی بدن را مختل کرده و آسیب های زیادی در پی دارد.

در اکثر مواقع کسانی که با چنین علائمی به پزشک مراجعه می کنند متخصصان برای کسب اطلاعات دقیق تر از وضعیت جسمانی بیماران و بررسی سنگ های احتمالی از روش های تشخیصی مختلف استفاده خواهند کرد.

یکی از روش های معمول و مرسوم برای بررسی عملکرد کلیه ها از نظر افزایش کلسیم یا اسید اوریک آزمایش خون است.

با انجام این آزمایش متخصصان می توانند چندین فاکتور مهم را ارزیابی کرده و متوجه خواهند شد که آیا سنگ در قسمت های خاصی از بدن وجود دارد یا خیر.

همچنین برای اندازه گیری میزان دفع مواد معدنی سنگین و سایر موارد سنگساز پزشک آزمایش ادرار را مناسب تر می داند.

یکی دیگر از روش های تشخیصی کاربردی برای بررسی وضعیت شکم، مثانه، حالب و کلیه ها تصویربرداری است که به واسطه روش هایی مثل سی تی اسکن و ام آر آی انجام می پذیرد.

اگر پزشک بخواهد مستقیماً عملکرد کلیه را بررسی کند آزمایش نیتروژن، اوره خون و کراتینین را انجام خواهند داد.

اما پزشکان برای بررسی کریستال باکتری خون و گلبول سفید پیشاب سنجی را گزینه مناسب تری دانسته و به این واسطه می توانند اطلاعات دقیق تری را به دست آورند.

گاهی اوقات تمامی شواهد نشان می دهد که افراد سنگ های ریز و درشتی را در قسمت های مختلف بدن دارا هستند اما اگر پزشک بخواهد محل سنگ را در مجاری اداری تشخیص دهد پیلوگرام داخل وریدی انتخاب مناسبی خواهد بود.

بررسی عوارض و مزایای سنگ شکنی داخل وریدی

بررسی عوارض و مزایای سنگ شکنی داخل وریدی
بررسی عوارض و مزایای سنگ شکنی داخل وریدی

یکی از روش های کاربردی برای سنگ شکنی استفاده از تجهیزاتی است که از طریق رگ های کرونر به بخش های مختلف بدن انتقال داده میشوند.

مطالعه بیشتر:  درمان واریس پا

مهمترین اقدامات قبل از سنگ شکنی با این روش این است که بانوان نباید در دوره بارداری باشند البته مهم است که آزمایش کامل و کشت ادرار یک هفته قبل از این فرایند انجام پذیرد.

نکته مهم قبل از انجام سنگ شکنی با این روش این است که بیماران نباید ۵ الی ۷ روز قبل از سنگ شکنی از داروهایی مثل آسپرین، ناپروکسن، بروفن، پلاویکس و هر نوع داروی رقیق کننده خون استفاده کنند.

اگر بیماران از داروهای فشار خون، داروهای قلب و تیروئید استفاده می کنند باید تحت نظر پزشک پیش از اینکه این فرایند درمانی انجام شود در ساعات خاصی داروهای خود را مصرف نمایند.

برای انجام فرایند سنگ شکنی داخل رگ کرونر نیاز است که حداقل ۶ ساعت قبل از این فرایند ناشتا باشید و نباید از هیچ نوع خوراکی و نوشیدنی استفاده کنید.

بررسی معایب روش سنگ شکنی داخل رگ کرونر به بیماران کمک می کند تا بدانند در چه صورت از این فرایند برای آنها استفاده میشود.

از این روش برای بانوان باردار استفاده نخواهد شد و تمامی سنگ های کلیوی با این فرایند قابل شکستن نخواهند بود.

متخصصان درصد موفقیت سنگ شکنی در داخل رگ کرونر را حدوداً ۸۵ درصد می دانند و سنگ های بزرگ تر از یک و نیم یا دو سانت نیز با این روش شکسته نخواهد شد.

البته اگر در مواردی افراد به وضعیت غیر عادی کلیه مبتلا باشند یا به تومورهای بدخیم در این محدوده مبتلا باشند و عفونتی در کلیه یا مجاری ادراری وجود داشته باشد نمی توانند از این روش سنگ شکنی استفاده کنند.

فراموش نکنید که سنگ شکنی با روش وریدی مزایایی نیز در پی دارد.

انجام این روش نیازی به جراحی نداشته و بیماران تحت بیهوشی و بستری قرار نمی گیرند و اغلب هزینه های بسیار معقول و کمتری را برای بیماران در پی دارد.

معمولاً پزشکان برای سنگ شکنی در اطفال یا در یک کلیه افراد این روش را مناسب و موثر می دانند.

تصویر دکتر محمد صادق کشمیری

دکتر محمد صادق کشمیری

من دکتر محمد صادق کشمیری متولد 20 اردیبهشت 1353 فوق تخصص قلب و عروق، متخصص داخلی و فلوشیپ اینترونشن کاردیولوژی

4 پاسخ

    1. سلام.
      بیشتر بیماران احساس ناراحتی خفیفی در طول فرایند دارند، اما این روش به طور کلی به عنوان کم‌درد توصیف می‌شود و بیهوشی موضعی معمولاً ناراحتی را کاهش می‌دهد.

    1. سلام و عرض ادب.
      بستگی به شرایط بیمار و پیچیدگی روش دارد.
      در بسیاری از موارد، بیماران می‌توانند در همان روز مرخص شوند، اما در برخی موارد ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

dr-keshmiri.com
دکتر محمد صادق کشمیری

شاید برای شما مفید باشد