علائم سرطان دهانه ی رحم

سرطان دهانه ی رحم دهانه ی رحم بخش پایینی رحم بانوان را به واژن آنها وصل می کند و سرطان دهانه ی رحم از این قسمت یعنی دهانه ی رحم شروع شده و سلول های سطح دهانه ی رحم شروع به تکثیر غیر طبیعی کرده و سرطان را ایجاد می کنند. علائم سرطان دهانه ی […]

سرطان دهانه ی رحم

اشتباه می گیرند.

این بیماری علائم بسیار متنوعی دارد که عبارت است از:

• داشتن خونریزی به صورت غیر عادی
  • خونریزی هایی که فرد بعد از رابطه ی جنسی و یا بین دوره های قاعدگی خود دارد.
  • وجود خونریزی بعد از استراحت کردن فرد
  • وجود درد در قسمت لگن فرد

امکان دارد که فرد در ناحیه ی لگن خود و یا در قسمت زیر شکم دارای دردی مداوم و خاص باشد.

• وجود یکسری تغییر در رحم فرد
  • چنان چه اندازه ی رحم فرد تغییر کرده باشد و یا حجم آن افزایش پیدا کرده باشد.
  • چنان چه شکل رحم فرد تغییر کرده و یا در لگن وی مشکلاتی وجود داشته باشد.
  • علائم ظاهر شده در ادرار فرد و یا وجود مشکلات توده ی مجاور
  • ممکن است فرد دارای ادراری تیره بوده و یا اینکه خون در ادرار وجود داشته باشد و یا در دفع ادرار مشکلی وجود داشته باشد.
  • داشتن نیاز فوری به دفع کردن ادرار
  • وجود فشار بر ارگان هایی که اطراف رحم وجود دارند.
  • بالا رفتن وزن بدن و داشتن ضعف زیاد از حد اگر بدون دلیل و توجیه باشد.
  • در صورت داشتن ترشحات با رنگ و بویی متفاوت

از جمله علائم و نشانه های دیر رس این سرطان می توان موارد زیر را عنوان نمود:

• اگر فرد دارای درد در پهلو و همچنین اندام های تحتانی خود باشد.
  • اگر فرد دارای سوزش در ادرار باشد.
  • اگر در ادرار فرد خون وجود داشته باشد‌.
  • چنان چه فرد دارای خونریزی از رکتوم باشد.
  • اگر فرد دارای یبوست خوب نشدنی باشد.
  • اگر فرد دارای خونریزی شدید باشد.
  • چنانچه نکروز وجود داشته باشد.
  • وجود التهاب و خونریزی که نتیجه ی مثبت کاذب در پاپ اسمیر را به همراه دارد.
مطالعه بیشتر:  راه های درمان فیبروم رحمی

از جمله عواملی که ریسک ابتلا به این بیماری را بیشتر می کند می توان موارد زیر را بیان کرد:

• اگر فرد سیگار و دخانیات مصرف کند‌.
  • اگر فرد دارای سابقه ی ابتلا به بیماری های STD باشد.
  • اگر فرد دارای بارداری های زیادی بوده که به فرزندی زنده ختم شده است.
  • اگر فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف باشد.
  • اگر فرد از لحاظ اقتصادی و اجتماعی ضعیف باشد.
  • اگر فرد در معرض یکسری تشعشعات قرار گرفته باشد.
  • اگر فرد در قسمت فرج خود دارای سابقه ی دیسپلازی سنگفرشی باشد.
  • اگر فرد دارای اضافه وزن باشد.
  • اگر فرد سابقه ی فشار خون بالایی داشته باشد.
  • اگر فرد دارای سابقه ی ژنتیکی در ابتلا به این بیماری باشد.
  • اگر فرد داروهای مربوط به درمان سرطان از جمله سرطان سینه را استفاده کرده باشد.

انواع سرطان دهانه ی رحم

با توجه به شکل سلول ها این سرطان دارای دو نوع است:

• کارسینوم سلول های سنگفرشی

سلول های غیر طبیعی و سرطانی در این نوع در قسمت سلول های خارجی موجود در داخل واژن قرار دارند یعنی این سلول ها در خارج از رحم وجود دارند‌. درصد ابتلا به این نوع سرطان زیا است.

• آدنوکارسینوما

این نوع از سرطان در سلول های غیر طبیعی در داخل رحم ایجاد میشود.

پیشگیری از سرطان دهانه ی رحم

این سوال برای افراد وجود دارد که باید چه کاری انجام دهند که به سرطان دهانه ی رحم مبتلا نشوند.

چنان چه فرد بیمار شود از لحاظ جسمی و روحی بسیار تحت تاثیر آن بیماری قرار می گیرد، پس چه بهتر است که فرد مانع از بیمار شدن‌ شود.

مطالعه بیشتر:  علائم کیست تخمدان چیست؟ و چگونه درمان میشود؟

برای اینکه فرد سالم و سلامت باشد باید ابتدا سبک زندگی سالم را در پیش بگیرد و در کنار این سبک زندگی باید نکات زیر را هم رعایت کند:

• چنان چه فرد از درمان هورمونی استفاده می کند باید از عوارض آن نیز اطلاع داشته باشد. استفاده از ترکیب هورمون های استروژن و پروژسترون موجب میشود که فرد کمتر به این نوع سرطان مبتلا گردد.
  • چنان چه فرد طولانی مدت از قرص های پیش گیری از بارداری استفاده کند موجب کم شدن احتمال ابتلا به این نوع سرطان میشود.
  • اگر فرد دارای وزنی نرمال باشد و از چاقی دور بماند در کنار حفظ سلامتی خود، از ابتلا به این سرطان نیز پیشگیری کرده است.
  • از مهم ترین نکاتی که فرد باید رعایت کند داشتن فعالیت بدنی و همچنین ورزش مستمر است. در دوران یائسگی انجام ورزش، خطر ابتلا به این بیماری را کم می کند.
  • عدم استفاده از سیگار و مشروبات الکلی و همچنین داشتن تغذیه ای سالم از ابتلا به این بیماری پیشگیری می کند‌.
  • یکی از موارد مهم انجام دادن سالانه و دوره ای تست پاپ اسمیر است. باید مرتب تحت معاینات لگنی قرار گرفته و تست های غربالگری را برای پیشگیری از این بیماری انجام داد.

علت ابتلا به سرطان دهانه ی رحم

زمانی که DNA سلول های دهانه ی رحم  دچار تغییراتی شده باشد سرطان دهانه ی رحم ایجاد میشود. دستورالعمل های ارائه شده به سلول ها توسط DNA صورت می گیرد. زمانی که سلول سالم باشد با سرعت معینی شروع به رشد و تکثیر می کند و در یک زمان معین می میرد ولی چنان چه سلول ها به طور غیر طبیعی رشد و تکثیر پیدا کنند و نمیرند موجب ایجاد توده ی سرطانی میشوند. این توده ها امکان دارد به بافت های اطراف خود نیز سرایت کرده و آنها را نیز درگیر سرطان کند.

مطالعه بیشتر:  علت های طبیعی و غیرطبیعی خونریزی رحم

علل اصلی این سرطان مشخص نیست ولی از مهم ترین دلیل ایجاد آن  ابتلای فرد به ویروس پاپیلومای انسانی که به HPV معروف است می باشد‌. این ویروس جزو ویروس های شایع است ولی خود به تنهایی موجب ابتلا به سرطان دهانه ی رحم نمیشود بلکه تحت تاثیر سبک زندگی که فرد دارد و عوامل محیطی وی، امکان ابتلا به سرطان وجود دارد.

این ویروس عفونتی قابل انتقال از طریق روابط جنسی است و دارای انواع بسیاری می باشد که از جمله بیماری های ناشی از آن می توان به سرطان دهانه ی رحم و ایجاد زگیل تناسلی اشاره نمود.

آیا سرطان دهانه ی رحم قابل درمان است؟

چنان چه فرد در مرحله ی پیش سرطان این بیماری را تشخیص دهد می تواند با کمک پزشک متخصص تحت درمان قرار گرفته و این بیماری را درمان کند ولی چنان چه سرطان پیشرفت کرده باشد و دیر به وجود آن پی ببرد درمان فرد کمی همراه با مشکل خواهد بود و درصد بهبودی فرد را نیز پایین می آورد.

سخن پایانی

این سرطان جزو سرطان های رایج در میان بانوان است که موجب درگیری دهانه ی رحم میشود و در مراحل اولیه می توان از طریق تست پاپ اسمیر آن را شناسایی نمود و نسبت به درمان آن اقدام نمود. برای حفظ سلامت دهانه ی رحم بانوان عزیز باید مرتب تحت چکاب قرار بگیرند و تست  پاپ اسمیر را انجام دهند و چنان چه علائمی که عنوان کردیم را مشاهده کردند به پزشک متخصص برای بررسی های بیشتر مراجعه کنند تا در صورت وجود سرطان اقدامات درمانی را هر چه سریع تر شروع کنند.