لکه بینی چیست؟

به خونریزی هایی که بین دو سیکل پریودی رخ می دهد و یا بعد از یائسه شدن فرد اتفاق می افتد و اغلب بانوان را نگران می کند لکه بینی می گویند. این لکه ها و خونریزی های رحم می تواند به خاطر بیماری زمینه ای باشد و یا به دلایلی باشد که خیلی راحت […]

لکه بینی چیست؟

به خونریزی هایی که بین دو سیکل پریودی رخ می دهد و یا بعد از یائسه شدن فرد اتفاق می افتد و اغلب بانوان را نگران می کند لکه بینی می گویند. این لکه ها و خونریزی های رحم می تواند به خاطر بیماری زمینه ای باشد و یا به دلایلی باشد که خیلی راحت درمان می گردد.

لکه بینی دارای مقدار خیلی کمی خون است و حتی نیاز به تامپون نیز ندارد.

در واقع هر خونریزی از واژن که به دلیل پریودی نباشد را لکه بینی می گویند.

تفاوت لکه بینی و پریودی

در لکه بینی مقدار کمی خون از واژن خارج می گردد و سبک تر از خونریزی زمان پریودی است و علت آن وجود برخی بیماری های هورمونی و یکسری مشکلات دیگر است که موجب می گردد فرد به جای پریود شدن دچار لکه بینی گردد و یا بین دو سیکل قاعدگی خود دچار لکه بینی شود.

انواع خونریزی و لکه بینی

پلی منوره

زمانی رخ می دهد که فرد به طور مکرر دچار خونریزی میشود و دارای سیکل پریودی زیر ۲۱ روز باشد.

الیگومنوره

در این نوع چرخه ی قاعدگی فرد بین ۳۸ روز الی ۹۰ روز می باشد.

آمنوره

در این نوع، فرد بیش از ۹۰ روز دچار پریودی و قاعدگی نمی‌شود.

متروراژی‌

در این نوع فرد بالای ۷ روز دچار خونریزی میشود و بین قاعدگی های خود دارای لکه بینی است‌.

نشانه های لکه بینی

لکه بینی دارای ویژگی هایی است که برخی از آنها عبارت هستند از:

داشتن زمان بندی های نامنظم

هر زن ممکن است ۱ روز دچار لکه بینی شود و بعد از آن خونریزیش‌ متوقف گردد و بعد دوباره دچار لکه بینی شود. ممکن است زنی در ماه به صورت متناوب دچار لکه بینی شود.

دارای ارتباط با رویدادهای چرخه قاعدگی است به طوری که قابل پیش بینی می باشد.

لکه بینی ها معمولا به صورت نامنظم رخ می دهد و در بعضی مواقع ممکن است دلیل آن تخمک گذاری فرد باشد و ممکن است یک یا دو روز در ماه دچار لکه بینی شود‌.

ممکن است بعضی افراد در هنگام لکه بینی با درد شکمی و یا یکسری علائم دیگر نیز همراه باشند‌.

دارای رنگی متفاوت با زمان پریودی است.

بافت، رنگ و بوی لکه با زمان قاعدگی کاملا متفاوت است‌‌.

امکان دارد با داروهای کنترل بارداری که معمولا هورمونی هستند دارای ارتباط باشد.

مطالعه بیشتر:  علائم سرطان کبد چیست

دلایل لکه بینی

بارداری

در صورت دیدن لکه در زمان بارداری و وجود درد در قسمت لگن و زیر شکم سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

استفاده از روش های جلوگیری از بارداری

چون مصرف قرص و تزریق و حلقه

در این موارد چنان چه لکه بینی ها ادامه داشتو بهبود پیدا نکرد حتما با پزشک خود صحبت کنید تا در صورت صلاحدید روش پیشگیری از بارداری را برایتان تغییر دهد‌.

در صورت تخمک گذاری

در این شرایط با افزایش یافتن مخاط موجود در دهانه ی رحم و کم شدن دمای بدن برای تخمک گذاری و افزایش یافتن آن بعد از تخمک گذاری، میل جنسی فرد زیاد شده و دردی در قسمت شکم فرد ایجاد میشود. در زمان تخمک گذاری سینه ها دارای حساسیت زیاد شده و فرد به نفخ دچار می گردد. در این شرایط فرد نیاز به درمان خاصی ندارد و کاملا طبیعی است.

در صورت وجود سرطان در دهانه ی رحم و وجود سرطان تخمدان و واژن

در صورت لانه گزینی جنین

در این موارد فرد دچار حالت تهوع، سردرد، وجود حساسیت در سینه ها، درد در کمر و خستگی میشود. در این شرایط وجود خونریزی  و لکه بینی برای جنین خطری ندارد و امکان دارد که رخ دهد. ولی اگر میزان خونریزی شدید باشد باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

وارد شدن ضربه به شکم و رحم فرد

به دلایلی چون تجاوز جنسی، وجود سکس خشن و وارد کردن شیئی در واژن

در این شرایط فرد باید حتما به پزشک مراجعه کند و تحت معاینه و بررسی بیشتر و در صورت نیاز درمان قرار بگیرد.

وجود پولیپ در رحم

داشتن پولیپ رحم موجب ایجاد لکه و خونریزی می گردد و از طریق انجام سونوگرافی و عکس برداری می توان پی به وجود آنها برد. اغلب این پولیپ ها خوش خیم هستند و میزان کمی از آنها سرطانی میشوند.

وجود عفونت ناشی از مقاربت چون سوزاک

این عفونت با علائمی چون سوزش و داشتن ادرار دردناک، وجود ترشحات سفید رنگ و زرد و سبز و داشتن خارش‌ در مقعد و واژن رخ می دهد و باعث ایجاد لکه و خونریزی می گردد و برای درمان فرد باید آنتی بیوتیک مصرف کند‌.

داشتن بیماری های التهابی لگن

این بیماری با علائمی چون تب، درد در شکم و لگن، داشتن رابطه ی دردناک و وجود ترشحات بد بو و زیاد در واژن همراه است و معمولا آن را با آنتی بیوتیک درمان می کنند.

مطالعه بیشتر:  همه چیز درمورد سرطان پروستات

وجود فیبروم در رحم

فیبروم باعث ایجاد دوره های پریودی طولانی، درد در لگن و کمر و مقاربت دردناک می گردد و معمولا خوش خیم بوده و خود به خود اندازه ی آنها کوچک میشود.

وجود آندومتریوز

این بیماری با درد در لگن، دوره های پریودی سنگین، داشتن رابطه ی جنسی دردناک و یبوست و اسهال همراه است.

داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک

این بیماری باعث پریود های نامنظم و درد در قسمت لگن و زیاد شدن وزن فرد میشود و با آکنه و رشد زیاد مو همراه است. برای درمان آن مصرف قرص های ضد بارداری، آی یو دی و حلقه ی واژینال تجویز می گردد تا هورمون های بدن تعادل خود را پیدا کنند.

به دلیل استفاده از دارو های رقیق کننده ی خون و داروهای هورمونی و تیروئید

این داروها امکان ایجاد لکه و خونریزی را دارند و در صورت بروز لکه و خون پزشک امکان دارد مصرف آنها را متوقف نماید.

داشتن کم کاری تیروئید

این بیماری موجب خستگی زیاد از حد در فرد، بالا رفتن وزن، یبوست، وجود درد در عضلات و بالا رفتن ضربان قلب میشود و برای رفع لکه بینی و دیگر علائم ناشی از آن پزشک امکان دارد مصرف لووتروکسین را تجویز نماید.

لکه بینی در زمان بارداری

بارداری باعث ایجاد یکسری تغییرات در بدن مادر شده و با عارضه هایی چون لکه بینی همراه است.

امکان دارد فرد در زمان بارداری دچار خونریزی و لکه بینی شود ولی این لکه بینی باعث سقط نمیشود و بهتر است در صورت مشاهده مادر باردار به پزشک متخصص خود مراجعه کند‌ تا تحت معاینه قرار بگیرد.

در زمانی که فرد دچار بارداری خارج از رحمی شده باشد و تخمک به جای لانه گزینی کردن در رحم در لوله های فالوپ لانه گزینی کند امکان دارد خونریزی و لکه بینی برای فرد رخ دهد.

در دوران بارداری در صورت داشتن رابطه ی جنسی، تغییر در سطح هورمون های بدن و سقط شدن جنین، امکان ایجاد لکه بینی و خونریزی در مادر وجود دارد. در ماه های اول بارداری وجود لکه به دلیل تغییرات هورمونی بدن کاملا طبیعی می باشد ولی باز هم به دلیل امکان وجود سقط جنین و بارداری خارج از رحمی مادر باید حتما به پزشک متخصص خود مراجعه نماید تا علت آن را پیدا کند.

مطالعه بیشتر:  علائم کیست تخمدان چیست؟ و چگونه درمان میشود؟

در سه ماه اول بارداری به دلایلی چون داشتن روابط جنسی، وجود عفونت، تغییرات هورمونی و تغییر در دهانه ی رحم فرد، وجود بارداری خارج از رحم و سقط شدن جنین، خونریزی و لکه بینی رخ می دهد.

بعد از لقاح و حدود ۱۰ تا ۱۴ روز بعد، به دلیل لانه گزینی لکه بینی و خونریزی رخ می دهد و از خونریزی پریودی سبک تر می باشد و امکان دارد تا ۷ روز ادامه داشته باشد.

در زمان بارداری ممکن است فرد دارای ترشحات قهوه ای رنگ باشد، آنها خون های قدیمی داخل رحم هستند که مدت زمانی طولانی در رحم باقی مانده و از آن خارج می گردد و اصلا جای نگرانی ندارد.

زمان مراجعه به پزشک و خطرناک بودن لکه بینی

چنان چه فرد بین دوره های قاعدگی خود دچار لکه بینی شد و علائم زیر را داشت حتما به پزشک مراجعه کند:

• داشتن تب
  • داشتن سرگیجه در فرد
  • وجود درد در شکم فرد
  • کبود شدن آسان فرد
  • وجود درد در لگن
  • داشتن خونریزی شدید

اگر زن در زمان یائسگی باشد و لکه را مشاهده کند باید حتما برای بررسی به پزشک مراجعه نماید  تا از طریق معاینات لگنی، آزمایش خون و تصویربرداری علت را مشخص نماید.

درمان خونریزی رحم و لکه بینی

ابتدا باید از طریق روش های زیر علت این لکه بینی و خونریزی مشخص شود سپس با دانستن علت نسبت به درمان آن اقدام نمود.

• از طریق انجام دادن آزمایش خون
  • از طریق انجام دادن تست پاپ اسمیر
  • انجام سونوگرافی
  • انجام هیستروسکوپی
  • به وسیله ی اسکن ام آر آی و سی تی اسکن
  • از طریق انجام دادن بیوپسی از آندومتر

بعد از اینکه علت وجود لکه بینی مشخص گردید پزشک با تجویز قرص ها و دیگر روش ها جهت درمان، لکه بینی را متوقف می کنند از جمله این روش ها جهت درمان خونریزی رحم و لکه بینی می توان موارد زیر را عنوان نمود:

• استفاده کردن از داروهای آنتی بیوتیک و داروهای ضد قارچ جهت رفع کردن عفونت های ناشی از مقاربت
  • استفاده از دارو جهت حفظ تعادل در هورمون های بدن و مدیریت کردن آنها
  • انجام دادن جراحی روی آندومتریوز و بارداری های ایجاد شده در خارج از رحم و دیگر مواردی که نیاز به جراحی دارند.
  • تغییر در سبک زندگی افراد برای به وجود آوردن تعادل در هورمون های بدن

1. لکه بینی بعد از پریود امکان دارد مربوط به مرحله تخمک‌گذاری باشد. این نوع خونریزی رحم طبیعی بوده و گاهی ممکن است ایجاد شود

1. قرص برای درمان لکه بینی باتوجه‌به علت آن تجویز می‌شود. قرص‌های ضدبارداری با کمک به تعادل هورمون‌ها و تنظیم سیکل قاعدگی به درمان لکه بینی کمک می‌کنند.

1. گاهی اوقات آسیب به پرده بکارت می‌تواند با خونریزی یا لکه بینی مشخص شود. گاهی هم پارگی پرده هیچ نشانه‌ای ندارد.